Online Training
Enlarge Font   |   Minimize Font   |   Bookmark and Share
Last modified: February 24, 2016 13:18:39.

OFID Online Training

Magna Online Training

MOOCs (Massive Open Online Courses)


OFID Online Training
 
OFID, in collaboration with facilitators,  is developing several online training programs for QU faculty members. The following topics are available to be taken online at any time. 

Faculty members who are interested in taking any of the programs should contact OFID for registration and instructions (mention the number and title of the online session you want to register in).
  1. Designing Rubrics  with Dr. Nancy Allen (English) 
    This three-module training program investigates what rubrics are and how to design and use them. It is intended for participants who are new to rubrics or who do not have extensive experience in designing them. The training provides an opportunity for participants to receive feedback rubrics they have designed.
     
  2. Interactive Lectures with Prof. Michael Romanowski (English)
    This training program provides an introduction to interactive lectures. The three modules provide participants with a brief examination of common lecturing mistakes and the how, what and why of developing interactive lectures. Completing the program will take approximately 60-90 minutes.
     
  3. Socratic Teaching with Prof. Michael Romanowski (English)
    This training program provides an introduction to Socratic Teaching. The four modules provide participants with the skills to develop and ask questions that will increase critical thinking in their students. Completing the program will take approximately 60-90 minutes.
     
  4. Learning Outcomes with Dr. Abdou Ndoye (English)
    This training program provides an introduction to Learning Outcomes. The three modules series provide participants with overview of the relationship between course learning outcomes, instructional activities and assessment in the overall curriculum framework. Completing the program will take approximately 60-90 minutes.
     
  5. Helping At-Risk Students Succeed with Dr. Nancy Allen
    This training course provides an introduction to Helping At-Risk Students Succeed. This five-module series will examine in depth some of the reasons why students fail to achieve at expected levels in our courses and will explore some effective intervention strategies.  Training course content includes clarifying the programs of at-risk behavior, increasing the quantity and quality of class participation, addressing the issues of poorly done or missing assignments, supporting students who lack the requisite background knowledge and skills, and promoting best possible achievement on exams. Completing the  training course will take 3 - 5 hours according to your own base . 
     
  6. الدافعية الذاتية: اهميتها وطرق اثارتها with Dr. Ayman Saleh (Arabic)
    يهدف هذا البرنامج إلى تبصير المشاركين بأهمية الدافعية الذاتية للتعلم ودورها الأساسي في تعزیز عملیة التعلیم،  تعریف المشاركين بالأثر السلبي الذي قد یلقیه التعزیز الخارجي على الدافعیة الذاتیة للتعلم ووسائل التخفيف من هذا الأثر، و  تنمیة مهارات المشاركین في تعزیز الدافعیة الذاتیة عن طریق بیان بعض أهم الوسائل في ذلك. البرنامج عبارة عن تقديم مختصر لعدد من العناصر مشفوع بالأمثلة التوضيحية، ويعقب كل وحدة مجموعة من التدريبات لتثبيت المعلومات المعطاة والانتقال إلى التي تليها.
     
  7. تنمية المهارات اللغوية  with Dr. Ahmad Safar (Arabic)
    يهدف هذا البرنامج إلى تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأساتذة الذين يقدمون دروسهم باللغة العربية الفصحى. يتضمن البرنامج أربع وحدات تركّزُ كلُّ واحدة منها على جانب معرفيّ مهاري يمكِّن الأستاذ من معرفة منظومة اللغة العربية بطريقة مغايرة لما اعتاده، فهي تشرح منظومة العربية وفق المنطق لا وفق القواعد. إنّ تملّك المنطق اللغوي هو أساس المعرفة الصحيحة، وهو الذي ينمّي المهارة السويّة
     
  8. مواصفات العرض الجيد with Dr. Ayman Saleh (Arabic)
    يهدف هذا البرنامج إلى تعريف المشارك بأهمية العرض التقديمي الجيد، ولماذا ينبغي عليه أن يهتم بإعداد وتصميم عرض تقديمي جيد، كما أنه سيتعرف على أهم مواصفات العرض التقديمي الجيد المؤثر المحقق للأغراض التعليمية على أفضل وجه. البرنامج عبارة عن تقديم مختصر لعدد من العناصر مشفوع بالأمثلة التوضيحية، ويعقب كل وحدة مجموعة من التدريبات لتثبيت المعلومات المعطاة والانتقال إلى التي تليها.

Back to top >>

 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Magna Online Training

Qatar University has a Magna 20 Minute Mentor Commons Subscription
20 Minute Mentor Commons is a growing library of video-based programs to help you address your everyday teaching challenges.

Magna has been a leading provider of higher education professional development resources since 1972 .

As a member of QU community, this online resource from Magna Publications is available at no cost to you. Please see below instructions to access Magna page on blackboard  for subscribing details :
  1. login  to elearning.qu.edu.qa .
  2. in the 'Left menu' click on ' Magna Online Training '  page

If you need further help please contact OFID.

 Back to top >>

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MOOCs (Massive Open Online Courses)

MOOCs -  Massive Open Online Courses are online courses offered for free. MOOCs are offered by high-prestige name brand universities such as Harvard, MIT and became very popular. More and more universities are offering MOOCS now and a huge number of students are registering for MOOCS from around the world. Here are some of the major MOOCS platforms:

 
Back to top >>